Statut Polskiego Towarzystwa Orientalistycznego
Rozdział I
Nazwa, teren działalności, siedziba i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Towarzystwo Orientalistyczne, w skrócie PTO zwane w dalszej części statutu – Towarzystwem.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązujących przepisów prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Towarzystwo może powołać oddziały podlegające legalizacji przez właściwą terenowo władzę administracji ogólnej.
§ 5
Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Polskie Towarzystwo Orientalistyczne” – pośrodku „Zarząd Główny” oraz pieczęci podłużnej z napisem „Polskie Towarzystwo Orientalistyczne – Zarząd Główny, adres siedziby” lub „Zarząd Oddziału w …”.
§ 6
Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 7
Celem Towarzystwa jest przyczynianie się do rozwoju orientalistyki polskiej przez prowadzenie i popieranie badań nad ludami Azji i Afryki oraz upowszechnianie wiedzy o wschodzie.
§ 8
Dla osiągnięcia swych celów Towarzystwo:
1. organizuje posiedzenia i zjazdy naukowe,
2. organizuje publicznie wykłady popularne w celu zaznajomienia społeczeństwa z zagadnieniami wschodu,
3. redaguje własny organ i podejmuje inicjatywy wydawnicze,
4. gromadzi publikacje i eksponaty z zakresu wiedzy o wschodzie,
5. podejmuje inne prace zmierzające do podniesienia w Polsce wiedzy z zakresu orientalistyki i współdziała w tym zakresie z władzami państwowymi, organizacjami naukowymi, społecznymi i zawodowymi.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1. zwyczajnych,
2. wspierających,
3. honorowych.
Osoba prawna może być tylko członkiem wspierającym.
§ 10
Członkami zwyczajnymi mogą być obywatele polscy i cudzoziemcy w wieku od 18 lat, którzy prowadzą działalność naukową w dziedzinie orientalistyki lub pragną uczestniczyć w inny sposób w realizacji celów Towarzystwa i przyjęci zostaną przez Zarząd Główny lub Koła na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 11
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne, zainteresowane merytoryczną działalnością Towarzystwa, które zadeklarowały mu pomoc materialną i zostały przyjęte przez Zarząd Główny na podstawie pisemnej deklaracji.
2. Członkowie wspierający działają w Towarzystwie za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
§ 12
Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walne Zgromadzenie Towarzystwa osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie orientalistyki.
§ 13
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
2. uczestniczenia w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa,
3. uczestniczenia w zjazdach naukowych i odczytach organizowanych przez Towarzystwo,
4. otrzymywania publikacji Towarzystwa na warunkach określonych przez Zarząd Główny.
§ 14
Członkowie wspierający posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
§ 15
Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto są zwolnieni od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 16
Członkowie Towarzystwa zobowiązani są do:
1.przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
2.aktywnego udziału w realizacji i celów Towarzystwa, przestrzegania norm współżycia społecznego, regularnego opłacania składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez Zarząd Główny.
§ 17
1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
a) dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
b) skreślenia przez Zarząd Główny na wniosek Zarządu Oddziału z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres 1 roku, pomimo dwukrotnego pisemnego upomnienia,
c) wykluczenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego za działalność na szkodę Towarzystwa po zapoznaniu się z opinią komisji powołanej przez Zarząd Główny do zbadania sprawy lub w wypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych.
2. Od uchwały Zarządu Głównego o wykluczeniu przysługuje członkowi prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
§ 18
Członkostwo osoby prawnej (członka wspierającego) ustaje na skutek:
1. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
2. skreślenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego w związku ze zmianą profilu działalności lub utratą osobowości prawnej.
§ 19
Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Głównego.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 20
1. Władzami Towarzystwa są:
1. Walne Zgromadzenie Towarzystwa
2. Zarząd Główny
3. Główna Komisja Rewizyjna
2. Kadencja Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
3. Członkowie wszystkich władz Towarzystwa pełnią funkcje honorowo.
§ 21
Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
1. uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
2. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
3. wybór Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
4. nadawanie godności członka honorowego,
5. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego w sprawie wykluczenia członków Towarzystwa,
6. rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd Główny lub członków Towarzystwa,
7. uchwalanie zmian statutu Towarzystwa,
8.podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa.
§ 23
Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie – w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§ 24
1. W Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa biorą udział z głosem stanowiącym wszyscy członkowie Towarzystwa.
2. W Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa mogą brać udział zaproszeni goście z głosem doradczym.
§ 25
Walne Zgromadzenie Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd Główny, który zawiadamia pisemnie wszystkich członków Towarzystwa o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 30 dni przed ustalonym terminem Zgromadzenia.
§ 26
1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej 1/6 liczby członków zwyczajnych zgłoszonych na piśmie Zarządowi Głównemu.
2. Zarząd Główny zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa w terminie dwóch miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 27
Zarząd Główny składa się z 7-10 członków, w tym: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
§ 28
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2. kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu oraz wytycznymi i uchwałami Walnego Zgromadzenia,
3. uchwalanie okresowych planów całokształtu działalności Towarzystwa, opracowywanie sprawozdań z ich wykonania oraz przedkładanie do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu,
4. zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz przyjmowanie darowizn i zapisów,
5. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa,
6. powoływanie i rozwiązywanie Oddziałów i Kół Towarzystwa oraz nadzór nad ich działalnością,
7. powoływanie komisji problemowych i komitetów specjalistycznych,
8. ustalanie miejsca i terminu najbliższego zjazdu naukowego i Walnego Zgromadzenia Towarzystwa,
9. zwoływanie Walnych Zgromadzeń Towarzystwa i zjazdów naukowych oraz ustalanie tematów głównych zjazdu naukowego,
10. rozstrzyganie sporów powstałych miedzy członkami w obrębie Towarzystwa,
11. ustalanie regulaminów wewnętrznych,
12. podejmowanie uchwał o przyjęciu w poczet członków Towarzystwa oraz o skreśleniu lub wykluczeniu z Towarzystwa,
13. podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz,
14. uchwalanie wysokości składki członkowskiej.
§ 29
1. Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym: prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
2. Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
3. Zarząd Główny ma prawo dokooptowania nowych członków w miejsce tych, którzy ustąpili w czasie kadencji, z tym że liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 30
Zarząd Główny wybiera spośród siebie 5-osobowe Prezydium Zarządu Głównego, w skład którego wchodzą: prezes, dwóch wiceprezesów, sekretarz i skarbnik.
§ 31
1. Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego, zgodnie z regulaminem działalności Prezydium, uchwalonym przez Zarząd Główny.
2. Uchwały Prezydium Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Prezydium, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§ 32
1. Główna Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
2. Do obowiązków Głównej Komisji Rewizyjnej należy kontrola co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, prawidłowości i rzetelności.
3. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
4. Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego i Prezydium z głosem doradczym.
5. Uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§ 33
Szczegółowy zakres działania Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
Rozdział V
Oddziały Towarzystwa
§ 34
1. Oddziały terenowe powstają na podstawie uchwały Zarządu Głównego w miejscowości, w której zamieszkuje lub pracuje co najmniej 20 członków.
2. Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby ustala Zarząd Główny.
§ 35
Władzami Oddziału są:
1. Walne Zgromadzenie Oddziału
2. Zarząd Oddziału
3. Komisja Rewizyjna Oddziału.
§ 36
1. Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zgromadzenie Oddziału, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Uchwały Walnego Zgromadzenia Oddziału zapadają w pierwszym terminie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§ 37
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Oddziału należy:
1. uchwalanie kierunków działalności merytorycznej Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
2. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
3. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
4. wybór Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
5. rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Oddziału.
§ 38
Walne Zgromadzenie Oddziału jest zwoływane przez Zarząd Oddziału, który zawiadamia pisemnie wszystkich członków Oddziału o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 14 dni przed ustalonym terminem Zgromadzenia.
§ 39
1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego, Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub 1/5 liczby członków Oddziału.
2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału jest zwoływane przez Zarząd Oddziału w terminie 30 dni od zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 40
1. Zarząd Oddziału składa się z 5 członków, spośród których wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
2. Kadencja Zarządu Oddziału trwa 3 lata.
3. Zarząd Oddziału ma prawo dokooptowania dwóch nowych członków w miejsce tych, którzy ustąpili w czasie kadencji.
§ 41
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
1. reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie oraz kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
2. prowadzenie na bieżąco ewidencji członków Oddziału Towarzystwa,
3. zgłaszanie i opiniowanie wniosków w sprawie przyjmowania i skreślania członków Oddziału,
4. zarządzanie funduszami i majątkiem ruchomym w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny,
5. pobieranie składek członkowskich,
6. składanie okresowych sprawozdań Zarządowi Głównemu z działalności merytorycznej.
§ 42
1. Uchwały Zarządu Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
2. Posiedzenie Zarządu odbywa się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 43
1. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków i dwóch zastępców, spośród których wybiera przewodniczącego i jego zastępcę.
2. Kadencja Komisji Rewizyjnej Oddziału trwa 3 lata.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§ 44
1. Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy kontrola całokształtu działalności Oddziału co najmniej raz w roku.
2. Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
Rozdział VI
Koła Towarzystwa
§ 45
1. Koła są powoływane na podstawie uchwały Zarządu Głównego.
2. Do powołania Koła wymagana jest liczba co najmniej 10 członków.
3. Koła mogą być terenowe lub specjalistyczne.
§ 46
1. Władzami Koła są:
1. Walne Zebranie Członków Koła
2. Zarząd Koła
3. Komisja Rewizyjna Koła
2. Kadencja władz Koła trwa 2 lata.
§ 47
1. Walne Zebranie Członków Koła jest najwyższą władzą Koła.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania Koła należy:
1. uchwalanie kierunków działania na danym terenie zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Zarządu Głównego,
2. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Koła i Komisji Rewizyjnej Koła,
3. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Koła,
4. wybór członków Zarządu Koła i Komisji Rewizyjnej Koła.
3. Uchwały Walnego Zebrania Członków Koła zapadają w pierwszym terminie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§ 48
1. Walne Zebranie Koła jest zwoływane przez Zarząd Koła, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku zebrania co najmniej na 7 dni przed zwołaniem Zebrania.
2. W Walnym Zebraniu Koła z głosem decydującym biorą udział wszyscy członkowie Koła, z głosem doradczym – zaproszeni goście.
§ 49
1. Zarząd Koła składa się z prezesa, wiceprezesa i sekretarza.
2. Do zadań Zarządu Koła należy realizowanie statutowych celów Towarzystwa na swoim terenie.
3. Zarząd Koła ma prawo dokooptowania jednego nowego członka w miejsce tego, który ustąpił w czasie kadencji.
4. Uchwały Zarządu Koła zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
§ 50
1. Komisja Rewizyjna Koła składa się z przewodniczącego i dwóch członków Komisji.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej Koła należy kontrola całokształtu działalności Koła co najmniej raz w roku.
3. Komisja Rewizyjna Koła ma prawo dokooptowania jednego nowego członka w miejsce tego, który ustąpił w czasie kadencji.
4. Uchwały Komisji Rewizyjnej Koła zapadają zwykłą większością przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub upoważnionego przez niego zastępcy.
Rozdział VII
Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 51
1. Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.
2. Towarzystwo, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
4. Towarzystwo może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 52
Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych wymagane są podpisy prezesa Zarządu Głównego lub jednego z wiceprezesów i skarbnika.
Rozdział VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 53
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zgromadzenie Towarzystwa większością 2/3 głosów przy obecności w pierwszym terminie co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w drugim terminie bez względu na ilość obecnych.
§ 54
1. Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Towarzystwa większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.